1

“Raqobat to`g`risida”gi Qonunning ijrosi muhokama qilindi

Siyosat 30.10.2020, 22:18
Teglar: Oliy Majlis, Raqobat to`g`risida
“Raqobat to`g`risida”gi Qonunning ijrosi muhokama qilindi

2020 yil 30 oktyabr kuni Oliy Majlis Senati Byudjet va iqtisodiy islohotlar masalalari qo`mitasining Monopoliyaga qarshi kurashish qo`mitasida videokonferensaloqa tarzidagi sayyor majlisi bo`lib o`tdi.Bu haqda O`zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senatining Axborot xizmati xabar berdi.

Unda “Raqobat to`g`risida”gi Qonunning “O`zkimyosanoat”, “O`zbekneftegaz” aksiyadorlik jamiyatlari va “O`zyog`moysanoat”, “O`zcharmsanoat” uyushmalari tomonidan ijro etilishi holati muhokama qilindi.

Majlisda Senat a`zolari, Vazirlar Mahkamasi vakili, tegishli vazirlik va idoralar mutasaddilari hamda ommaviy axborot vositalari xodimlari ishtirok etdi.

Dastlab “O`zkimyosanoat” AJ tomonidan “Raqobat to`g`risida”gi Qonunning ijro etilishi muhokama qilindi.

Ta`kidlanganidek, “Raqobat to`g`risida”gi Qonunning ushbu aksiyadorlik jamiyati tizimidagi ijrosi holati o`rganilganida mamlakat kimyo sanoati korxonalarining aksariyatida davlat ulushining yuqoriligi, zamonaviy energo tejamkor texnologiyalarning joriy qilinmaganligi kabi sabablar oqibatida sohada ishlab chiqarilayotgan mahsulotlar va ko`rsatilayotgan xizmatlar narxlari ichki bozorda ham tashqi bozorda ham xorij kompaniyalarning shu kabi tovar va xizmatlari bilan raqobatlasha olmayapti.

Ichki bozorda tovar va xizmatlar sifatini oshirish, moslashuvchan tarif siyosatini qo`llashdan aksiyadorlik jamiyatining manfaatdor emasligi ham raqobat muhitining yo`qligi sabablaridan biri hisoblanadi.

Qonun talablarining etarlicha ishlamasligi sohada davlat-xususiy sheriklik tamoyillarining qo`llanilmasligiga ham olib kelgan.

Raqamli mahsulotlarni qo`llash tarkibi sust darajada tashkil etilganligi ham raqobatning rivojlanishiga o`z salbiy ta`sirini ko`rsatmoqda.

So`nggi yillarda “O`zkimyosanoat” AJ tarmoq korxonalarini kuz-qish mavsumida “O`ztransgaz” AJ va “Hududgazta`minot” AJ tomonidan tabiiy gaz bilan ta`minlashdagi muammolar, ya`ni tabiiy gaz talab etiladigan parametrlarda (12 kgs/sm2 da) etkazib berilmasligi tufayli ishlab chiqarishda to`xtalishlar yuzaga kelgan yoki to`liq quvvatda ishilash imkoni bo`lmagan.

Xususan, yuqoridagi sabab tufayli 2019 yilda 318,8 mlrd. so`mlik tovar mahsuloti, shu jumladan, 294,5 mlrd. so`mlik azotli o`g`itlar kam ishlab chiqarilgan va 24,4 mlrd. so`mlik ishlab chiqarish bilan bog`liq bo`lmagan xarajatlarga yo`l qo`yilgan. Bu, o`z navbatida, azotli o`g`itlar tannarxining keskin oshishiga sabab bo`lgan.

Monopoliyaga qarshi kurashish qo`mitasi tomonidan “O`zkimyosanoat” AJ tarkibidagi korxonalarining mahsulotlariga narxlar shakllanishi va qo`llanilishi tahlil qilinganda ayrim korxonalar tomonidan mahsulotlariga yuqori monopol narx qo`llanilishi holatlari kuzatilgan va kamchiliklar bartaraf etilgan.

“Maxsam-Chirchiq” AJ tomonidan ammiakli selitra maxsuloti ishlab chiqarilib, xo`jalik yurituvchi sub`ektlarga birja savdolari orqali sotilishi kerak. Biroq ishlab chiqarilgan mahsulot to`g`ridan-to`g`ri shartnomalar asosida tarkib korxonasiga bozorda faoliyat yuritayotgan boshqa raqobatchilariga nisbatan arzon narxda sotilishi natijasida “Raqobat to`g`risida”gi Qonun talablari buzilib, xo`jalik sub`ektlari uchun teng bo`lmagan sharoit yuzaga keltirilgan.

O`zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 14 noyabrdagi 3386-sonli qarori bilan tasdiqlangan ro`yxatga asosan mineral o`g`itlar ichki bozorda faqat birja savdolari orqali bozor tamoyillari asosida sotilishi belgilangan.

“O`zkimyosanoat” AJ tarkibidagi korxonalari tomonidan import-eksport faoliyatini olib borishda “O`zkimyoimpeks” MChJning yagona agent etib belgilanishi mazkur faoliyatning sun`iy monopollashuviga olib kelgan.

Bundan tashqari, majlisda “O`zbekneftegaz” AJ tomonidan “Raboqat to`g`risida”gi Qonunning ijro etilishiga urg`u berildi.

Qayd etilganidek, “O`zbekneftegaz” aksiyadorlik jamiyati neft, neft mahsulotlari va gazni (gaz kondensati) quvur orqali transportirovka qilish xizmatlari bo`yicha Tabiiy monopoliya sub`ektlarining davlat reestriga kiritilgan.

2020 yil 1 yanvar holatida respublikada 276 ta neft va gaz konlari mavjud bo`lib, suyuqlik turi bo`yicha ular 10 ta gaz koni, 137 ta kondensat,

52 ta neftgaz kondensati, 25 ta neft va gaz hamda 52 ta neft konlariga bo`linadi. Jamiyat tizimidan neftni qayta ishlash zavodlariga 2019 yilda 911,2 mlrd. so`m soliq to`lovlaridan imtiyozlar berilgan.

Majlisda “O`zbekneftegaz” AJning qazib chiqarishdagi ulushining yildan yilga qisqarib borishi hamda neft va gaz mahsulotlari hajmlarining kamayib borishi iqtisodiyot tarmoqlari va aholini energoresurslar bilan ta`minlash masalasida bir qator muammolarga sabab bo`layotgani ta`kidlandi. Jumladan, bugungi kunda respublikamiz aholisining 49 foizi tabiiy gaz va 51 foizi suyultirilgan gaz bilan ta`minlangan. Bu boradagi ishlar holati tahlil qilinganda ayrim hududlarda bir necha oylab tabiiy gaz, ba`zi hududlarda esa suyultirilgan gaz ballonlari o`z vaqtida etkazib berilmayotganligi aniqlangan.

Yana bir jihat. Iqtisodiyot tarmoqlarining mahsulot ishlab chiqarishda tabiiy gazga bo`lgan ehtiyoji yuqoriligi va bu ehtiyoj to`liq qondirilmayotganligi natijasida tabiiy gaz etkazib beruvchilar tomonidan ustun mavqeini suiiste`mol qilish holatlari yuzaga kelmoqda. Xususan, “O`ztransgaz” AJ tomonidan 2018-2019 yillar davomida ulgurji iste`molchilarga tabiiy gaz etkazib berishda to`lovlarni hisoblash va tariflarning qo`llanilishida amaldagi qonunchilik talablariga rioya etilmaganligi natijasida ulgurji iste`molchilar hisobidan jami 200 mlrd. so`mdan ziyod miqdorda asossiz daromad olinganligi aniqlangan.

Shuningdek, majlisda neft mahsulotlari, tabiiy va suyultirilgan gazni realizasiya qilishda taqdim etilgan eksklyuziv huquqlarni xatlovdan o`tkazib, ularni qisqartirish choralarini ko`rish, neft va neft mahsulotlarining birja savdolariga qo`yilishida narxlarning tasdiqlangan grafikka rioya qilgan holda belgilanishini ta`minlash zarurligi ta`kidlandi.

Qayd etilganidek, O`zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 16 yanvardagi “Yog`-moy tarmog`ini yanada rivojlantirish bo`yicha qo`shimcha chora-tadbirlar va sohani boshqarishda bozor mexanizmlarini joriy etish to`g`risida”gi qaroriga asosan “O`zpaxtayog`” AJ negizida O`zbekiston Respublikasi yog`-moy sanoati korxonalari uyushmasi tashkil etilgan.

Mazkur tashkilot tomonidan 2018 yilda 191,4 ming tonna kungaboqar va 135 ming tonna kungaboqar moyi import qilingan bo`lsa, 2019 yilda import hajmi mos ravishda 269 ming tonna va 216 ming tonnani tashkil etgan.

Tahlillar 2020/2021 mavsumda butun dunyoda kungaboqar etishtirish hajmi prognozlari 56,1 mln. tonnagacha, qayta ishlar hajmlari 51,2 mln. tonnagacha kamayishi ko`rsatgan. Bunda mintaqada yirik eksportyor davlat hisoblangan Rossiya Federasiyasida kungaboqar etishtirish prognozi 2019/2020 yilgi mavsumdagi 15,3 mln. tonnadan 2020/2021 yilgi mavsumda 13,5 mln. tonnagacha kamaytirilgan. Natijada joriy yilda respublikaga kungaboqar importi hajmi keskin qisqargan.

O`tgan yillarda respublikaga kungaboqar donining importi ortib borgan bo`lsa, 2020 yilda import hajmining pasayishi kutilmoqda.

Yuqoridagi kabi holatlar xorijiy davlatlarning soya, kungaboqar kabi moyli xom ashyo eksportiga ta`siri mahalliy ishlab chiqaruvchilar mahsulotlari tannarxining oshishi, yog`-moy mahsulotlari ishlab chiqarish hajmlari kamayishiga va narx borasida raqobatlasha olmasligiga sabab bo`ladi.

Shu bilan birga, majlisda sohada sog`lom raqobatning ta`minlanishi va ichki bozorni yog`-moy mahsulotlari bilan to`yintirish bo`yicha bir qator masalalar echimi ta`minlanishi zarurligi ta`kidlandi. Xususan, moyli xom ashyo bazasining chegaralanganligi oqibatida so`nggi uch yilda yog`-moy korxonalarining ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish darajasi 50 foizdan oshmagan.

So`nggi yillarda mahalliy xom ashyo resurslari qisqarib borishi natijasida o`simlik (paxta) moyining ishlab chiqarilishi 2018 yilda 197 ming tonnani tashkil etgan bo`lsa, 2019 yilda 15 foiz kamaygan.

Qolaversa, Muvofiqlik sertifikati rasmiylashtirish maqsadida birja savdolarida qatnashib 5 tonnagacha texnik chigit xarid qilishi mumkin bo`lgan korxonalarga hech qanday talab o`rnatilmaganligi natijasida standart texnologik jarayonlarning buzilishi, ishlab chiqarilayotgan mahsulotlar sifatining pasayishiga yo`l qo`yilmoqda. O`simlik moyining chakana narxi bugungi kunda sezilarli darajada, ya`ni 22-30 foizgacha qimmatlashgan.

Yog`-moy korxonalarida em mahsulotlarini ishlab chiqarishni rivojlantirish imkoniyati bo`lgan holda, em mahsulotlari (shrot va sheluxani) qisqa siklda qayta ishlanishi bilan chegaralangan. Xolbuki, bu mahsulotlarni chuqur qayta ishlab chorvachilik, baliqchilik, quyonchilik va parrandachilik uchun zarur bo`lgan import o`rnini bosuvchi ekstrudrlangan omuxta em mahsulotlarini ishlab chiqarishga erishish mumkin.

Majlisda “O`zcharmsanoat” uyushmasi tomonidan ham “Raqobat to`g`risida”gi Qonunning ijro etilishi ko`rib chiqildi.

Qayd etilganidek, 2020 yil 1 oktyabr holatiga ko`ra, ushbu uyushmaga 550 ga yaqin ishlab chiqaruvchi korxonalar a`zo bo`lib, ulardan 50 tasi charmni qayta ishlovchi, 9 tasi qorako`lchilik, 35 tasi charm-attorlik hamda 302 tasi poyabzal ishlab chiqaruvchilardir.

Soha korxonalari tomonidan ishlab chiqarilayotgan mahsulotlar raqobatbardoshligini oshirish maqsadida 2020 yilda 28 ta loyiha bo`yicha 101,2 mln. dollarlik qiymatdagi investisiyalarning o`zlashtirilishi, 2020-2022 yillarda umumiy qiymati 421,0 mln. dollarlik 248 ta investisiya loyihalarini amalga oshirish bo`yicha ishlar yo`lga qo`yilgan.

Shu bilan birga, majlisda tizimda raqobat muhitiga salbiy ta`sir ko`rsatuvchi muammolarni bartaraf etish maqsadida bir qator amalga oshirilishi talab etiladigan ishlarga urg`u berildi.

Xususan, teri xom ashyosini qayta ishlash bo`yicha mahalliy korxonalar quvvatidan to`liq foydalanishni yo`lga qo`yish va qo`shni davlatlarda etishtiriladigan yirik va mayda shoxli mollar terisini qayta ishlab, tayyor mahsulotlarni eksport qilish ishlarini tashkil etish bo`yicha chora-tadbirlar ko`rish, respublika bojxona chegarasi orqali charm va mo`yna xom ashyosini olib chiqishni monitoring qilish tartibi to`g`risidagi nizomni bekor qilish masalasini ko`rib chiqish, charm-poyabzal sohasini rivojlantirish va qo`llab-quvvatlash jamg`armasi mablag`laridan maqsadli foydalanishni yo`lga qo`yish zarurligi ta`kidlandi.

Aniqlangan kamchiliklarni bartaraf etish borasida mas`ul idoralarga ko`rsatmalar berildi.

Ko`rib chiqilgan masalalar yuzasidan Senat qo`mitasining tegishli qarori qabul qilindi. 

 

 

Sharhlar

O`zbekistonda xodimlarini eng ko`p majburiy mehnatga jalb etadigan sohalar ma`lum qilindi

19.08.2021, 07:44

2021 yil 18 avgust kuni Odam savdosiga va majburiy mehnatga qarshi kurashish milliy komissiyasining navbatdagi yig`ilishi bo`lib o`tdi. Yig`ilishda qayd etilganidek, o`tgan davr mobaynida sohada milliy...
Po`lat Bobojonov: 2021 yil 6 oyida respublika miqyosida sodir etilgan umumiy jinoyatlar soni o`tgan yilga nisbatan 111,9 foizga ortgan

30.07.2021, 17:13

Xabar berilganidek, bugun, 30 iyul kuni O`zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senatining o`n ettinchi yalpi majlisi o`z ishini boshladi. Oliy Majlis Senatining o`n ettinchi yalpi majlisida O`zbekiston...
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi spikeri quyi palata deputatlari orasida vaksina olmaganlar sonini ochiqladi

17.07.2021, 15:50

Kuni kecha bo`lib o`tgan yalpi majlisda Qonunchilik palatasi spikeri N.Ismoilov quyi palata deputatlari orasida koronavirusga qarshi vaksina olganlar va olmaganlar sonini ochiqladi.  "Ayni paytda ushbu...
"Ularning “ishonchliligiga” shubham bor!". Deputat bolalar maydonchalarida halok bo`layotgan bolalar musibati haqida gapirdi

24.04.2021, 17:54

Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputati O`zbekiston “Adolat” SDP fraksiyasi a`zosi Gulruh Agzamova bolalar maydonchalari haqida gapirarkan o`z bolaligini ham yodga oldi....bolaligimdagi maydonchamni sog`inibman. Haqiqiy bolalikni...
Ob-havo: Toshkent
Valyuta kursi
1