O`zbekiston televideniesidagi teledo`kondan ko`rilgan zarar 51 million so`mdan ortiqni tashkil qildi. Iste`molchilar huquqlarini himoya qilish agentligi reklamada ko`rsatilgan xususiyatga ega bo`lmagan mahsulotlarni sotib olayotganda huquqlaringizni qanday himoya qilish kerakligini aytdi.
Mamlakat telekanallarida kuniga bir necha marta ko`rsatilayotgan "Hopshop" teledo`koniga o`tgan olti oy davomida Iste`molchilar huquqlarini himoya qilish agentligiga 90 dan ortiq murojaat kelib tushgan. Bu haqda agentlik matbuot xizmati darakchi.uz'ga xabar berdi.
Etakchi teleko`rsatuvlar jozibador narxda yuqori sifatni va`da qilib, tomoshabinlarga turli mahsulotlarni taqdim etadi. Shu bilan birga, taklif qilingan chegirmalar faqat dastur namoyishi vaqtida amal qiladi.
Videoning oxirida tomoshabinlar darhol ko`rsatilgan telefon raqamiga qo`ng`iroq qilishlari va mahsulotni sotib olishlari so`raladi, shundan so`ng iste`molchi buyurtma beradi.
"Mahsulotni baholay olmasdan, ko`pincha etkazib berilgandan keyin iste`molchilarning hafsalasi pir bo`ladi. Murojaatlarida ular buyurtma qilingan tovarlar ularning kutganlariga mos kelmaganidan shikoyat qilishadi, chunki televizorda boshqacha aytishadi, aslida esa butunlay boshqacha bo`lib chiqdi. Telekanalda mahsulot faol reklama qilinib, arzon narxda uning yuqori sifati haqida tinmay gapirilsa, iste`molchi ana shunday ayyor marketing nayranglari garoviga aylanadi", — deyiladi agentlik xabarida.
Natijada etkazilgan zarar miqdori 51 million so`mdan ortiqni tashkil etadi.
Eslatib o`tamiz, "Iste`molchilar huquqlarini himoya qilish to`g`risida"gi qonunga muvofiq, iste`molchilar tovar haqida ishonchli va to`liq ma`lumot olish, shuningdek, sotuvchi va mahsulotni erkin tanlash va to`g`ri sifatga ega bo`lish huquqiga ega.
Nohaq reklama natijasida sotib olingan tovarlar tufayli iste`molchiga etkazilgan zarar sotuvchi tomonidan to`liq hajmda qoplanishi kerak.
Agentlik shuningdek, nuqsonli mahsulotni sotib olgan iste`molchi o`z huquqlarini himoya qilish uchun 5 ta variantga ega ekanligini ma`lum qildi:
– o`xshash markadagi (model, mahsulot turi) sifatli mahsulotga almashtirish;
- sotib olish narxini mos ravishda qayta hisoblash bilan boshqa tovar (model, mahsulot turi) bir xil mahsulotga almashtirish;
— tovardagi nuqsonlarni tekinga bartaraf etish yoki iste`molchi uchinchi shaxs tomonidan nuqsonlarni tuzatish uchun qilingan xarajatlarni qoplash;
- xarid narxini mutanosib ravishda pasaytirish;
- etkazilgan zararni qoplash bilan shartnomani bekor qilish.
Kafolat muddati davomida nuqsonlar aniqlansa, iste`molchi ushbu huquqlardan foydalanishi mumkinligi ta`kidlangan.
Sifatsiz yoki reklamada ko`rsatilgan xususiyatga ega bo`lmagan mahsulotlar xarid qilingan taqdirda iste`molchilar mahsulotni qaytarish yoki Iste`molchilar huquqlarini himoya qilish agentligi – 1159 ishonch telefoniga murojaat qilish huquqiga ega.