AsosiyShou-biznes

Zohirshoh JO`RAEV: "BIZLARGA TAQLID QILIB QO`ShIQ KUYLAYDIGANLAR­ QO`RQIShSIN..."

'Zohirshoh JO`RAEV: "BIZLARGA TAQLID QILIB QO`ShIQ KUYLAYDIGANLAR­ QO`RQIShSIN..."'ning rasmi

Bugungi suhbatdoshimizning ijoddagi “ildiz”i ulug` ajdodlarning dunyo tamaddunida o`rin topgan asarlaridan “suv ichib”, qaddi hayotning dovul va izg`irinlariga dosh berolgan asl ijod “poya”si bilan mustahkamlangan hofizga borib taqaladi. Shu sabab xonanda Zohirshoh JO`RAEV ijod yo`lidagi mas`uliyat, maqsadni aniq belgilab olgan. Bunga suhbatni o`qib o`zingiz amin bo`lishingiz mumkin...

— Ijodiy tanaffus sahnaga chiqishga bo`lgan sog`inchingizni oshirib, nafaqat sizning sabringizni, balki muxlislaringiz sadoqatini ham sinadi. Bu sinovdan har ikki taraf munosib o`ta oldimi?

— Albatta! Muxlislarning bugun menga, ertaga boshqasiga qarsak chalishi tabiiy holat, bundan xafa bo`lmaslik kerak. Lekin muxlislarim judayam sadoqatli ekan. Ijodiy tanaffusim mobaynida e`tiborlarini ayamay, meni yolg`izlatib qo`yishmadi. Shunday muxlislarim borligi uchun san`atga qaytdim, yo`qsa, ak­sincha bo`lardi. San`­atkorning joyi – sahna, hech narsa bilan sah­naning o`rnini bo­sib bo`lmaydi. Sah­naning sog`inchi har soniya qiynardi, bu holatni so`z bilan ifodalab berolmayman. Ichki ovoz “endi sahnaga qaytolmasang kerak”, degan vaqtlar ham bo`ldi.

— Demak, san`atni tark etish haqida ham deyar­li bir qarorga kelib qolgan­dingiz, shundaymi?

— Yana yarim yil kutganimda, san`atga qaytib qadam bosmasdim, sabrim etmasdi.

— Shu qadar sabrsizmisiz?

— Yo`q, lekin olti yil oz muddat emas-da.

— Sizdan ham ko`proq ijo­diy tanaffus qilgan­lar bor-ku?

— Haqsiz. Biroq ular undan avval yigirma, o`ttiz yil sahnada bo`lgan. Mening ijod boshlaganimga esa endi besh yil to`lgandi. O`sib kelayotgan niholni sindirib qo`yish oson-da. 2006 yil “Yuragimdasan” qo`shig`i bilan ijodga qadam qo`ygandim. 2010 yil ilk “Netay?” nomli albomimni chiqardim. Bu ishlarni uydagilarning ko`magisiz qilganman. So`ng olti yillik ijodiy tanaffus bo`ldi. Vaqtni yo`qotmaslik uchun to`rt yil vodiyning “qo`shiqchilik maktabi” darsini oldim. Boisi vodiyning bu “maktab”ida o`qib, xalqni rozi qilolgan xonandagina haqiqiy san`atkor bo`la oladi. Otam bosib o`tgan yo`llardan men ham o`tishga intildim.

— Bunday sinovlar do`p­pini erga qo`yib, qilin­gan xatolar xususida xulosa chiqarish uchun qulay fursatni taqdim etadi.

— To`g`ri, bu fursat oila birinchi o`rinda ekanini ang­latdi. Tan olaman, avvallari oilamga u qadar e`tiborli emasdim. Oshna-og`aynilar orttirib, o`tkinchi narsalarga o`ralashib qolgan ekanman. Biror marta ham o`sha “do`stlar”im bir soat­da yo`q bo`lib qolishi haqida o`ylab ko`rmabman.

— Vaqt sinovidan o`tgan do`stlaringiz etarlicha ekanmi?

— Ishonasizmi, “do`stman”, deb yurganlarning birortasi yonimda qolmadi. Bu ham menga yaxshigina saboq bo`ldi. Bu voqealar yigirma yil keyinroq yuz berganida, menga qiyin bo`lardi. “Do`stlar”im ayni fursatida sinovdan o`tdi. Yaxshi-yomon kuningda oilangdagilardan boshqasiga kerak emas ekansan, shuni angladim. Shukr, oila-a`zolarim borligi uchun shuncha vaqt oyoqda mustahkam turoldim.

— Jo`raev familiyasining “yuk”i og`irligi sabab ijodda kamnamomisiz?

— Bu “yuk” nafaqat men, balki farzandlarimizning ham umri oxirigacha birga bo`ladi. Shu bois xato qilishdan albatta qo`rqamiz. Boshqa xonanda xato qilsa, “hali yoshda”, deyish bilan kifoyalanishadi. Akam yo men xatoga yo`l qo`ysak, “ota­si qaramabdi-da!” deyishadi. Ham yosh, ham katta auditoriyaga xizmat qilish uchun tarozi pallasini teng ushlashimiz kerak. Imkon qadar bu ishni uddalashga harakat qilyapman.

— Yuqori cho`qqilarga chi­qishdan ko`ra oltin o`r­talik bilan kifoyalanasiz, nazarimda. Qoziq­ning o`rtasi bo`lishni afzal bi­lishingiz, balki o`zin­gizni haddan ortiq yaxshi ko`rishingizdandir?

— Aslo! Yuqori cho`qqiga chiqish orzuim. Ijodda emas, hayotda qoziqning o`rtasida yuraman. Payg`ambarimiz ta`biri bilan aytsam, hamma narsaning o`rtasi afzal.

— Yuqori cho`qqiga intilsangiz, hayotdagi va ijoddagi ustozlaringiz — otangiz va akangizning soyasidan chiqa olmayapsiz-ku?

— To`g`ri, olti yil mutlaqo soyada edim (kuladi).

— Bu bahona bo`lolmaydi, “san`atkorman”, degani ke­rak bo`lsa bitta qo`shiq bi­lan ham natijaga erisha oladi.

— Bahona emas, bu katta sabab edi. Ijodga qayt­ganimdan ke­yin muxlislarga taq­dim qilgan “Yaxshi ko`rib qoldim-da” qo`shig`im avvalgi reytingimni qaytarib berdi, shukr.

— Aslida birinchi ra­qamli san`atkorning far­zandi ham eng kamida shu da­rajada bo`lishi kerak emasmi, yo`qsa, bu sohada yurish­dan nima naf?

— Haqsiz, eng kamida otam va akamning darajasiga chiqish orzuim. San`at qonimga singgan, shu bois u darajaga chiqolmasam, qo`shiq aytmayman, deya olmayman. Boi­si otam ko`rgan qiyinchiliklarga nafaqat men, balki hech qaysi san`atkor dosh berolmaydi, buni tan olish kerak. Ochiq aytaman, otamdagi iroda ham menda yo`q.

— Qay bir ta`rif sizga ma`­qul: Sherali Jo`­raev­ning o`g`li Zohirshoh Jo`raev yo Zohirshoh Jo`raevning ota­si Sherali Jo`raev?

— Sherali Jo`raevning o`g`li, degan ta`rifni eshitish doim yoqimli bo`lib qolaveradi. Lekin Zohirshoh Jo`raevning otasi Sherali Jo`raev, degan ta`rifni eshitish orzuim.

— Familiyangizni sui­is­­te`mol qilgan vaqt­la­rin­­giz ham bo`lganmi, vijdonan javob bering!

— Qandaydir vaziyatlardan shu familiyam bilan imtiyozli chiqib ketgan vaqtlarim bo`lgan. Busiz iloj yo`q (kuladi).

— Nega sizga akangiz sin­gari talab katta emas?

— Ijod “qozon”ida yo`q edim, balki sabab shundadir. “Yaxshi ko`rib qoldim-da” qo`shig`imdan keyin menga ham talab oshyapti.

— Musaxon Nurmatovning o`g`liga atagan “Yaxshi ko`rib qol­dim-da” qo`shig`i sizga nasib qildi va bu sizga omad olib keldi, vijdon qiynalmayaptimi?

— Qiynalmayapti, chunki bu qo`shiqni ustozim Musaxon Nurmatovning o`g`li Yusufning roziligi bilan kuyladim. Qo`shiqning ikki qatorini eshitganimdayoq, yuragim “jiz” etgandi. Ustozim Musaxon akadan bu qo`shiqni olishim oson bo`lmagan, ko`ndirishga ikki oy vaqtim ketdi. Ilk hamkorligimiz bo`lgani uchun balki menga ishonmagandir. Ikkita qo`shiq yozganimizdan so`ng ishonchi ortib, o`z xohishi bilan “Yaxshi ko`rib qoldim-da” qo`shig`ini menga berdi.

— Hamma aynan “da, da, da, da, da” na­­qarotiga e`ti­bor beryapti, bu ham atay o`ylangan “taktika”midi?

— Bu ustozim Musaxon Nurmatovning top­qir­li­gi. Ustozimni o`z zamonasining eng zo`r bastakori, deb bilaman. Avvaliga “tomoshabin qanday qabul qilar ekan? Meni “qolip”im emas-ku”, degan xayollar tinchlik bermagan. Naqarot qo`shiqqa singganidan so`ng mening obrazimga tushdi. Aytganingizdek, “taktika” edi, umidimiz o`zini oqladi.

— Shu naqarot bo`lma­ganida qo`shiq ommalasharmidi?

— Tan olaman, yo`q. Boisi qo`shiq shu naqarotga qurilgan. Albatta, bu mening fikrim, balki ustozim bunday o`ylamas.

— Yangi qo`shiq chiqqandan boshlab, eskirishga qadam bo­sadi. Siz bu jihatni ino­batga olib, ijod qil­may­siz chog`i?

— To`g`ri taxmin qilibsiz. Taqdim qilgan qo`shig`imni “umr”idan kelib chiqib, keyin­gisini taqdim etaman. Ham­kasb­larimning xatosi shundaki, ommalashgan qo`shig`i muxlislarga havola etilganiga hech qancha vaqt bo`lmay, galdagisini ham “xit” bo`lishidan umid qilishadi. Natijada, birinchi qo`shiqning “umr”ini o`z qo`li bilan xazon qiladi.

— Iste`dod, ovoz, muhimi, mustahkam poydevor­ga egasiz. Jonli ijroda kon­sert dasturi taqdim eti­shingizga nima xalal ber­yapti, otangizning yanvar oyidagi konsert dasturimi?

— Bitta yangi qo`shiq bilan odamlarni aldab, konsert bergim kelmayapti. Muxlislar talab qilganda va o`zim tayyor bo`lganimda, yangi repertuar bilan jonli ijrodagi konsert das­turimni havola qilmoqchiman.

— Xalqqa taqdim etmagan bo`lsangiz-da, akangiz bilan duetingiz bor. Otangiz bilan duet kuylashga-chi, jur`at­ qilo­la­siz­mi?

— Otam bilan duet kuylash or­zuim, bu haqda o`y­lab yurib­man. Otam, akam va mening ijroimda qo`shiq bo`ladi, nasib etsa...

— Xonanda sifatidagi o`zingizga ep ko`rmaydigan ishlar?

— Musiqa san`ati tubsiz dengiz, qanchalik chuqur tushsangiz, kashfiyotlaringiz ko`payaveradi. Ep ko`rmaydiganim, bachkanalik. Ertaga farzandlarim “Ota, bachkana qo`shiqlar kuylaganmisiz?” deya otasining ishidan uyalib qolishidan qo`rqaman.

— Hamkasblaringizning sizga manzur kelmagan ji­hat­lari haqida ham ochiq fikr bildira olasizmi yo “Sen menga tegma, men senga tegmayman” qabilida ish tutasizmi?

— Noto`g`ri yo`ldan ketayotgan bo`lsa, albatta o`ziga aytgan vaqtlarim bo`lgan. Hamma xonandalar bitta “qozon”da qaynaymiz. Birortasi xato qilsa, hammaga barobar tamg`a bosiladi.

— Sherali Jo`raevning “mak­tab”i yo`lida kuylaydiganlarning ijoddagi o`xshash va ustun jihatlari nimada?

— Sherali Jo`raev va keyin ijodga qadam qo`ygan barcha xonandalarni tarozining pallasiga qo`ysak, otam turgan pallasi tosh bosadi. Sherali Jo`raev — katta chinor! Milliy estrada yo`nalishida kuylaydiganlarning hammasining “ildiz”i shu “chinor”ga borib taqaladi. O`zbek san`atining darg`alari bunyod etgan bu “chinor”ning “ildiz”lari o`zbekning qon-qoniga singgan notalardan ozuqa oladi. Bu “maktab”ni notalarga qiyoslasak, musiqa borki, shu notaga tushmaslikning iloji yo`q. Nokamtarlikka yo`ymang-u, akam va o`zimning ijodiy ma­ho­rat­im­ni munosib ba­ho­lay­­­digan bo`lsam, o`n ol­ti yil mu­si­qiy ta`lim olganman, professional maqomchiman. Akam Turg`un Alimatovning eng oxirgi shogirdi, ikkimiz ham istalgan sozni chala olamiz va akam ham professio­nal maqomchi.

— 16 yil mu­si­qiy ta`lim olgan Zo­hirshoh musiqiy bilimi yo`qlar bilan bitta sah­nada turishni qanday hazm qiladi?

— Musiqiy bilimga ega professionallar ijod qilmay, to`yda yuribdi. Bordi-yu, ular ham bir yoqadan bosh chiqarib, mas`u­liyatni his qilishsa, mu­si­qiy bilimi yo`qlar “nima qilyapman o`zi?” deya hech bo`lmasa, musiqa maktabida o`qib chiqadi va san`at butunlay o`zgacha tus oladi.

— Professionallarni faqat to`ylarga chiqishga nima majbur qilyapti?

— Dangasalik. “Klip ishlatish, qo`shiq yozish kabi ortiqcha xarajatning nima keragi bor?” deyishadi. Musiqiy bilimi yo`qlar esa dangasa emas, har kuni studiyada ishlaydi, ularning yutug`i shunda.

— Zokirovlar, Jo`­raev­lar, Otajonovlar, Usmonovalar, Komilovlar... Qay birlarining avlodi bu sulolalarga munosib davomchi bo`la olish­yapti?

— Har birining o`z o`rni bor. Farrux akadan keyin xonandalikni davom ettiradigan Zokirovlar sulolasi davomchilari bo`lishini judayam istaymiz. Balki nabiralaridan davomchilar chiqar. Ota­jonovlarning davomchilari chiqishda davom etyapti, ular Xorazm “maktabi”ning munosib izdoshlari. Nilufar esa onasiga munosib davomchi. Farrux Komilovning san`atini chetga surib qo`ysangiz, o`zi inson sifatida o`rnak bo`lishga arzigulik yigit. Jo`raevlarga kelsak, jiyanlarim juda ko`p, hammalari vodiyda. Jo`raevlarga taqlid qilib qo`shiq kuylaydiganlar qo`rqishsin, chunki davomchilarimizga ijodda bas kela olishsa ham katta gap.

— Zohirshoh Jo`­ra­ev o`zbek san`atining ri­vojiga qanday hissa qo`sha oldi?

— Hali hech qanday hissa qo`sha olmadim. Rasul qori Mamadaliev, Fattohxon Mamadaliev, Faxriddin Umarov, Komiljon Otaniyozov, Ma`murjon Uzoqov, Jo`raxon Sultonov, Sherali Jo`raev, Ortiq Ota­jonov, Botir va Farrux Zokirovlar kabi us­toz­larimizgina o`zbek san`a­tiga munosib hissa qo`sha olgan. Prezidentimiz O`zbekiston ijodkor ziyolilari vakillari bilan uchrashuvda bejiz milliylikka e`tibor qaratish kerakligini ta`kidlamadilar. Orada shunday vaqt bo`ldi, ustozlar ma`lum vaqt ko`rinmay qoldi. San`atdagi bo`shliqni esa “engil-elpi”lar to`ldirdi. Natijada shu davrda katta bo`lgan avlodning musiqiy didini yo`qotdik. Yoshlar milliy qo`shiqlarimizni tinglamaydigan bo`lib qolishdi. Ota-onalar esa farzandlarining qo`liga Abdulla Qahhor, Pirimqul Qodirov singari adiblarning kitoblarini tutqazmadi. Endi bo`shliq davrida ulg`aygan yosh avlodning musiqiy didini o`zgartirish qiyinroq kechadi. Lekin professionallar faqat mablag` topishni oliy maqsad qilmay, bir yoqadan bosh chiqarsak, natija tez orada bo`y ko`rsatadi. Biz yosh xonandalar ustozlarning yo`lini davom ettira olsak ham katta gap. Milliy san`atimizni asrab qololsak va kelasi avlodga etkazolsak, ana o`shanda o`zbek san`atiga hissa qo`shgan bo`lamiz.

Sadoqat ALLABERGANOVA suhbatlashdi. Fotomuxbir: Islom RO`ZIEV

    Boshqa yangiliklar