AsosiyJamiyat

Rasmiy hujjatlar chet elda tan olinishi uchun nima qilish kerakligini bilasizmi?

'Rasmiy hujjatlar chet elda tan olinishi uchun nima qilish kerakligini bilasizmi?'ning rasmi

Fuqarolarning tegishli rasmiy hujjatlari chet elda tan olinishi uchun fuqarolar hujjatlarni legallashtirish yoki apostillash tartibotidan o`tishlari lozim. 

Apostil – rasmiy hujjatni imzolagan mansabdor shaxsning imzosi haqiqiyligini va rasmiy hujjatni tasdiqlagan muhr yoki shtamp bosma izi haqiqiyligini tasdiqlaydigan rasmiy hujjatga chet elda foydalanish maqsadida qo`yiladigan maxsus shtamp. Apostil FHDYo organlaridan chiqadigan hujjatlar, notarial, ta`lim, sud, tergov va boshqa ko`plab sohalardagi rasmiy hujjatlarga qo`yilishi mumkin.

Bugungi kunda rasmiy hujjatlarga apostil qo`yish tizimi bilan bog`liq amaldagi holat va mavjud muammolar quyidagilardan iborat: 

1. Apostil qo`yish bo`yicha davlat xizmati Tashqi ishlar vazirligi, hududiy adliya boshqarmalari, Oliy sud, Bosh prokuratura va Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Ta`lim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasi tomonidan an`anaviy tarzda (qog`oz shaklda) ko`rsatib kelinmoqda; 

2. Amaldagi qonunchilikka ko`ra, fuqaro davlat xizmatini olish uchun Toshkentga, adliya organlaridan chiqadigan hujjatlar uchun esa – viloyat markazlariga bir necha marta qatnashiga to`g`ri kelmoqda;

3. Hozirda, butun respublika bo`yicha apostil qo`yilgan hujjatlarning yagona reestrini (elektron ma`lumotlar bazasini) yuritish imkoniyati mavjud emas. Har bir tashkilot o`ziga kelib tushgan rasmiy hujjatlarga qo`yilgan apostillar reestrini (jurnalini) yuritib kelmoqda;

4. Apostil qo`yish bo`yicha ariza 5 ish kunidan 20 ish kunigacha bo`lgan muddatlarda ko`rib chiqilmoqda;

5. Qo`yilgan apostillarning haqiqiyligini Internet orqali onlayn tekshirish imkoniyati yaratilmagan bo`lib, faqatgina vakolatli organga murojaat qilish orqali amalga oshiriladi.

Elektron apostil tizimiga xalqaro miqyosda qaraydigan bo`lsak, ushbu tizimni joriy etish bo`yicha ishlar 2006 yildan boshlab olib borilayotganligini qayd etish lozim.

Apostil bilan xorijiy rasmiy hujjatlarni legallashtirish talabini bekor qiluvchi Konvensiyaning (Gaaga, 1961 yil 5 oktyabr) a`zosi bo`lgan davlatlarning barchasi elektron apostil qo`yilgan rasmiy hujjatni tan olishga majburdir.

Shuningdek, agar hujjat taqdim etgan davlatda amaldagi qonunlar, qoidalar yoki urf-odatlar yoki ikki va undan ko`p davlatlar o`rtasida kelishuvlar orqali yuqorida aytib o`tilgan harakat bekor qilinsa yoki soddalashtirilsa, shuningdek hujjatn legallashtirishdan ozod etsa, ushbu harakat amalga oshirilishini talab etish mumkin emas.

Xalqaro hususiy huquqning Gaaga Konferensiyasi 2009 yilda o`tkazgan anjumanda Maxsus komissiya tomonidan zamonaviy texnologiyalar hozirgi jamiyatning ajralmas qismi bo`lganligi, zamonaviy texnologiyalarning ishlatilashi Konvensiyaning normalari ijro etilishida amaliy ahamiyatga egaligi va Konvensiyaning normalarida belgilangan qoidalar zamonaviy texnologiyalarni ishlatilishida to`siq bo`la olmasligi tan olindi.

Dunyo bo`ylab chiqarilgan elektron hujjatlar sonining tez oshishini hisobga olganda, elektron apostil tizimining rivojlanishi dolzarb mavzuga aylandi. Sababi, Xalqaro hususiy huquqning Gaaga Konferensiyasi tomonidan belgilangan qoidalarga ko`ra, vakolatli organlar elektron apostil tizimini joriy etmasdan, elektron hujjatlarga an`anaviy tarzda apostil qo`yilishi man etiladi.

Rasmiy hujjatlarga elektron tarzda “Apostille” maxsus shtampini qo`yish tartibi AQSh, Buyuk Britaniya, Avstriya, Belgiya, Koreya, Gruziya, Tojikiston, Qozog`iston, Ozarbayjon, Rossiya Federasiyasi kabi mamlakatlarda joriy etilgan.

Gaaga Konferensiyasi tomonidan Elektron apostil modeli asosida bo`lgan ba`zi texnik jihatlari to`g`risidagi Memorandum imzolangan (2017 yil 
18 apreldagi 18-son hujjati).

Konvensiyaning a`zosi bo`lgan davlatlarning barchasida elektron apostil tizimi mazkur Memorandumda belgilangan qoidalar asosida joriy etilishi lozim.

Jami 140 mamlakat a`zo bo`lgan Gaaga Konvensiyasiga asosan bugungi kunda 41 davlatda E-register tizimi orqali Apostil qo`yilgan hujjatlarni tekshirish, 19 davlatda E-App dasturi orqali Apostilni elektron ko`rinishda qo`yish imkoniyati yaratilgan.

MDH davlatlariga yuzlanadigan bo`lsa, Tojikiston Respublikasida elektron apostil tizimi 2016 yilda joriy etilgan. Rossiya Federasiyasida 
E-register tizimi 2014 yildan boshlab muvaffaqiyatli ishlab kelmoqda.

Loyihaga muvofiq ishlab chiqilishi ko`zda tutilgan dasturiy ta`minot o`z ichiga quyidagi komponentlarni jamlashi rejalashtirilgan:

- Hujjatlarning Repozitoriysi; 

- Imzo, muhr va shtamplar bazasi;

- Elektron raqamli imzo xizmati;

- Ichki/Tashqi kiruvchi xatlarning reestri;

- Tasdiqlash kodini generasiya qilish xizmati;

- E-Register komponenti;

- E-Apostille komponenti.

Mazkur tartibni xalqaro tajribadan kelib chiqib muvofiqlashtirish maqsadida Davlat xizmatlari agentligi tomonidan rasmiy hujjatlarga apostil qo`yish tartibini yanada takomillashtirishga qaratilgan Hukumat qarori loyihasi ishlab chiqildi.

Ushbu qaror loyihasida quyidagilar nazarda tutilmoqda:

1) O`zbekiston Respublikasi hududida tuzilgan rasmiy hujjatlarga vakolatli organlar tomonidan an`anaviy tarzda apostil qo`yish tartibini saqlab qolgan holda elektron tarzda “Apostille” maxsus shtampini qo`yish tartibi joriy etilmoqda.

Bunda quyidagilar belgilanmoqda:

ushbu davlat xizmati davlat xizmatlari markazi va (yoki) Yagona interaktiv davlat xizmatlari portali orqali ko`rsatilishi;

rasmiy hujjatdagi mansabdor shaxs imzosi va hujjatni tasdiqlagan muhr yoki shtamp bosma izining haqiqiyligi “E-App” dasturi orqali avtomatik tarzda tekshirilishi;

hujjatdagi ma`lumotlar haqiqiyligi tekshirilganidan so`ng arizachiga apostil qo`yilgan rasmiy hujjat elektron tarzda yuborilishi;

rasmiy hujjatga qo`yilgan elektron tarzdagi apostil haqidagi ma`lumotlar “E-register” dasturida jamlanishi hamda apostilning haqiqiyligi mazkur dastur orqali tekshirilishi.

2) Rasmiy hujjatlarga apostilni qo`yish bo`yicha so`rovnomani vakolatli idoralar tomonidan ko`rib chiqish muddati 5 ish kunidan 2 ish kuniga, agar mansabdor shaxsning imzo qo`yish vakolatini tasdiqlash va (yoki) muhr yoki shtamp bosma izi namunasini talab qilish zarur bo`lgan hollarda esa ushbu muddat 20 ish kunidan 10 ish kuniga qisqartirilmoqda.

3) Davlat xizmatlari agentligi zimmasiga rasmiy hujjatlarga elektron tarzda apostil qo`yish bo`yicha davlat xizmatini ko`rsatishni texnik jihatdan qo`llab-quvvatlovchi “E-App” va “E-register” dasturlarini ishga tushirish vazifasi yuklatilmoqda.

4) “E-App” va “E-register” dasturlari samarali ishlashini ta`minlash maqsadida:

davlat tashkilotlari rasmiy hujjatlarni imzolash vakolatiga ega bo`lgan mansabdor shaxslarning imzolari hamda muhr va shtamplarning bosma izi namunalarini muntazam ravishda apostil qo`yish vakolatiga ega bo`lgan organlarga yuborishi;

apostil qo`yish vakolatiga ega bo`lgan organlar esa ushbu ma`lumotlarni “E-App” dasturiga kiritilishini hamda doimiy ravishda yangilab borilishini ta`minlashi belgilanmoqda.

Boshqa yangiliklar